• හිතවතී
    • හිතවතී Teens HUB
    • අපි ගැන
    • අපට උදව් කරන්නන්
  • උපකාරක මධ්‍යස්ථානය

    අවවාදයයි!

    • කොවිඩ්-19 (COVID-19) සයිබර් ප්‍රහාර
    • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි
    • සයිබර් ආරක්ෂණ තර්ජන
    • ආරක්ෂක අනතුරු ඇඟවීම්

    වැඩි විස්තර දැනගන්න

    • දැනුම සඳහා
    • සමාජ මාධ්‍ය ජාල
    • දෙමාපිය මාර්ගෝපදේශය
    • ළමා මාර්ගෝපදේශය
    • දැන් මොකද කරන්නේ

    නිරීක්ෂණය

    • අද කාලයේ සත්‍ය සිදුවීම්
    • වීඩියෝ
    • පත්තරේ කතා

  • දැන් මොකද කරන්නේ
  • පුවත් සහ සිදුවීම්
  • ඉ-පුස්තකාලය
    • මාසික සඟරාව
    • සයිබර් සුරැකුම
  • අමතන්න
    • නිති අසන පැන
සයිබර් අවකාශයේ අතරමං වුනාද? 011-421-6062 help@hithawathi.lk

සයිබර් සුරැකුම පොත් පිංච ලබාගන්නසයිබර් ආරක්ෂක ඇඟවීම!

2023 මාර්තු 25 දින ප.ව. 12.30 සිට 5.00 දක්වා හිතවතී සේවාවන් සීමා වීම් හෝ ප්‍රමාද වන බව කරුණාවෙන් සලකන්න. ඔබට දුරකථනයෙන් හෝ ක්ෂණික පණිවිඩ සේවා හරහා වහාම අප හා සම්බන්ධ වීමට නොහැකි නම්, කරුණාකර help@hithawathi.lk වෙත ඊමේල් පණිවිඩයක් හෝ වට්ස්ඇප් / වයිබර් (+94 77 771 1199) පණිවිඩයක් හෝ ෆේස්බුක් මැසෙන්ජර් (https://www.facebook.com/hithawathi) හරහා පණිවිඩයක් එවන්න. අපි හැකි ඉක්මනින් ඔබව සම්බන්ධ කර ගන්නෙමු.
ඔබගේ වටිනා අදහස් ලබා දෙන්න.
  • English
  • தமிழ்
හිතවතී
  • හිතවතී
    • හිතවතී Teens HUB
    • අපි ගැන
    • අපට උදව් කරන්නන්
  • උපකාරක මධ්‍යස්ථානය

    අවවාදයයි!

    • කොවිඩ්-19 (COVID-19) සයිබර් ප්‍රහාර
    • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි
    • සයිබර් ආරක්ෂණ තර්ජන
    • ආරක්ෂක අනතුරු ඇඟවීම්

    වැඩි විස්තර දැනගන්න

    • දැනුම සඳහා
    • සමාජ මාධ්‍ය ජාල
    • දෙමාපිය මාර්ගෝපදේශය
    • ළමා මාර්ගෝපදේශය
    • දැන් මොකද කරන්නේ

    නිරීක්ෂණය

    • අද කාලයේ සත්‍ය සිදුවීම්
    • වීඩියෝ
    • පත්තරේ කතා

  • දැන් මොකද කරන්නේ
  • පුවත් සහ සිදුවීම්
  • ඉ-පුස්තකාලය
    • මාසික සඟරාව
    • සයිබර් සුරැකුම
  • අමතන්න
    • නිති අසන පැන

පරිගණක වයිරස හඳුනාගනිමු

  • Home
  • උපකාරක මධ්‍යස්ථානය
  • දැනුම සඳහා
  • පරිගණක වයිරස හඳුනාගනිමු

අවසන් වරට යාවත්කාලීන කලේ 2021/02/01

පරිගණක වයිරසයක් යනු කුමක්ද?

පරිගණක වයිරසයක් යනු, එක් පරිගණකයක සිට තවත් පරිගණකයකට පැතිර යා හැකි, පරිගණකයේ ක්‍රියාකාරිත්වයට බලපෑම් කළ හැකි ස්වයං පතිගුණනය විය හැකි කුඩා පරිගණක වැඩසටහන් වේ. මෙවැනි වයිරසයකට ඔබේ පරිගණකෙය් ඇති වැදගත් දත්ත
වෙනස් කිරීමට හෝ විනාශ කිරීමට හැක.බොහොමයක් වයිරස අපගේ පරිගණක තුලට පැමිණෙන්නේ ක්‍රියාත්මක කළ හැකි ගොනු (Executable files) සමඟ ඇමුණුමක් ලෙසිනි.එබැවින් අප මෙම ගොනු ක්‍රියාත්මක කළ විට හෝ විවෘත කළ විට වයිරසවල ක්‍රියාකාරිත්වය ආරම්භ විය හැක.

බහුලව පවතින වයිරස ආකාර

පරිගණක වයිරස, ස්පයිවෙයා(ර්), ඇඩ්වෙයා(ර්), ට්‍රෝජන් හෝර්ස්, වෝ(ර්)ම් යනාදී සියල්ල මැල්වෙයා(ර්) ආකාර වේ. එනම් ඔබගේ පරිගණකයට හානි පැමිණවිය හැකි, ඔබගේ අනුදැනුමකින් තොරව දත්ත සොරාගන්නා හෝ විනාශ කරන ඕනෑම වැඩසටහනක් මැල්වෙයා(ර්) ආකාරයකි.

ස්පයිවෙයා(ර්) – වඩාත් බහුල වයිරස ආකාරයකි. යෙමකුගේ පරිගණක ආශ්‍රිත ක්‍රියාකාරකම් පිළිබඳව ඔහුගේ අනුදැනුමකින් තොරව දත්ත රැස්කරයි.

ඇඩ්වෙයා(ර්) – ඔබගේ අනුදැනුමකින් තොරව පරිගණකයේ ස්ථාපනය වී තිරය මත වෙළඳ දැන්වීම් ප්‍රදර්ශනය කිරීම සිදු කරයි. මේවා මඟින් යෙමකුගේ අන්තර්ජාලය භාවිතා කිරීමේ පුරුදු යනාදිය පිළිබඳව දත්ත රැස්කරයි.

ට්‍රෝජන් හෝර්ස්- මෙම වයිරසවලට ස්වයං පතිගුණනය වීමේ හැකියාවක් නැත. මේවා ප්‍රයෝජනවත් වැඩසටහන් ලෙස පැමිණෙන හානිකර වැඩසටහන්වේ. මෙමඟින් ඔ‍බගේ පරිගණකයෙන් පුද්ගලික තොරතුරු සොරකම් කිරීම,නිශ්චිත දිනයකදී හෝ කාලයකදී පරිගණකයට හානි පැමිණවීම ආදිය සිදුකෙරේ.

වෝ(ර්)ම් – මේවා සාම්පදායික වයිරස ආකාරවලින් වෙනස්ය. මේවා එක් පරිගණකයක සිට තවත් පරිගණකයකට පැතිර යාමේදී කිසිදු මිනිස් ක්‍රියාකාරිත්වයක බලපෑමකින් තොරව එය සිදු වේ. ඔබගේ පරිගණකය තුලදී ස්වයං ප්‍රතිගුණනය වීමේ හැකියාවක් ඇත. උදාහරණයක් ලෙසට මේවා ඔබගේ පරිගණකය තුලදී පිටපත් සිය දහස් ගණනක් ඉබේම ඇති වී ඔබගේ ඉ-තැපැල් ලිපින පොතෙහි
සියලුම ලිපිනයන්ට යැවිය හැක. ඉන්පසු එම ලිපිනයන්හිදීද මෙම ක්‍රියාවලිය මෙලසම සිදු වේ. එබැවින් මෙම වෝ(ර්)ම් ආකාර වයිරසවලට පරිගණක ජාලයන් හරහා ස්වයංකීයව පැතිරීමට හැක.

ඔබේ පරිගණකයට වයිරස ඇතුලු වන්නේ කෙසේද?

පරිගණක වයිරස, ඉ-තැපැල් පණිවුඩ සහ ඉ-තැපැල් ඇමුණුම් මඟින් පහසුවෙන්ම පැතිරිය හැකිය. ඉ-තැපෑල මඟින් පැතිරෙන වයිරස බොහොමයක් ආකර්ෂණීය පින්තූර, සුබ පැතුම්පත්, සිත් ඇදගන්නා ශ්‍රව්‍ය දෘශ්‍ය ගොනු යනාදිය ලෙසින් වෙස්වළාගෙන ඔබ වෙත පැමිණිය හැක.එම නිසා මෙලස ඔබ වෙත එන අනෙප්ක්ෂිත හෝ කා විසින් එවන ලද දැයි නොදන්නා ඉ-තැපැල් ඇමුණුම් විවෘත නොකර සිටීම නුවණට හුරුය. එපමණක්ද නොව, ඔබ අන්තර්ජාලෙයන් බාගත කිරීම් සිදුකරන විටද මෙම පරිගණක වයිරස ඔබගේ පරිගණකයට ඇතුලු විය හැක.

පරිගණක වයිරස් ආසාදනයන්හි ලක්ෂණ

  1. පරිගණකය සාමාන්‍ය තත්වයට වඩා අඩු වේගයකින් ක්‍රියා කිරීම.
  2. පරිගණකය නිරතුරුවම ස්වයංකීයව නැවත පණ ගැන්වීම හා අසාමාන්‍ය ලෙස ක්‍රියා කිරීම.
  3. පරිගණකෙය් ඇති වැඩසටහන් නිසියාකාරව ක්‍රියා නොකිරීම.
  4. අසාමාන්‍ය වැරදි පණිවුඩ දිස්වීම.
  5. ඔබ විසින් නිර්මාණය නොකරන ලද නව අයිකන පරිගණක තිරය මත දිස්වීම.
  6. ඔබ විසින් පරිගණකෙයන් ඉවත් නොකරන ලද වැඩ සටහන් පරිගණකෙයන් ඉවත්ව ඇති ලෙස දිස්වීම.

ඔබෙග් පරිගණකය වයිරස ආකමණයන්ගෙන් වළකා ගන්නේ කෙසේද?

  1.  අන්තර්ජාලය සඳහා ෆයර් වෝල් භාවිතා කිරීම.
  2. පරිගණකෙය් මෙහයුම් පද්ධතිය හා භාවිතා කරන මෘදුකාංග යාවත්කාලීන කිරීම.
  3. යාවත්කාලීන කරන ලද විශ්වාසදායී ප්‍රති වයිරස මෘදුකාංගයක් භාවිතා කිරීම.
  4. නොදන්නා ප්‍රභවයන් ගෙන් එන ඉ-තැපැල් ඇමුණුම් විවෘත නොකිරීම.
  5. දන්නා ප්‍රභවයකින් වුවද, අන්තර්ගතය නොදන්නා ඉ-තැපැල් ඇමුණුම් විවෘත නොකිරීම.
  6. ඉ-තැපැල් ඇමුණුම් විවෘත කිරීමට පෙර වයිරස පරීක්ෂාවක් සිදු කිරීම.
  7. සැකසහත වෙබ් අඩවිවලට ප්‍රවේශ වීමෙන් වැළකීම.
  8. අන්තර්ජාලෙයහි නොදන්නා ප්‍රභවයන්ට ඔබගේ වැදගත් පුද්ගලික තොරතුරු ( ඉ-තැපැල් ලිපිනය, බැංකු ගිණුම් අංක, ක්‍රෙඩිට් කාඩ් අංක) සැපයීමෙන් වැළකීම.
  9. අන්තර්ජාලෙයන් බාගත කිරීමේදී විශ්වාසදායී වෙබ් අඩවිවලින් පමණක් සිදු කිරීම.

ෆයර්වෝලයක් යනු කුමක්ද?

ෆයර්වෝලයක් යනු, වෙනත් පිටස්තර පරිගණක ජාලයකින් අපෙග් පරිගණක ජාලයක් වෙත පැමිණෙන දත්ත ඇතුලු වීමට අවසර ලබාදෙන හෝ ඇතුලු වීම වළක්වන මෘදුකාංගයක් හෝ දෘඪාංගයකි. උදාහරණයක් ලෙස, යම්කිසි ආයතනයක් තුළ ඇති පරිගණක ජාලයක් මගින් අන්තර්ජාලයට ප්‍රවේශ වීමේදී පිටස්තර පුද්ගලයින් විසින් අන්තර්ජාලය හරහා ආයතනික දත්ත ලබාගැනීම වැළැක්වීමටත්, ආයතනය තුළට අන්තර්ජාලෙයන් පැමිණෙන දත්ත පාලනය කිරීමටත් ෆයර්වෝල් ස්ථාපනය කරනු ලැබේ.
මෙලසින්ම, අපගේ පුද්ගලික පරිගණකවලටද, ෆයර්වෝල් ස්ථාපනය කර ගැනීමෙන් පරිගණකයට අන්තර්ජාලෙයන් පැමිණිය හැකි වයිරස් උවදුරු වළකා ගත හැක. ෆයර්වෝල් මඟින් එය හරහා යන එන සියලුම දත්ත පරීක්ෂා කර එම දත්තවල ගමනාන්තය සඳහා අවසර දීම තීරණය කෙර්. මෙය සිදුකෙරන්නේ පරිශීලකයා විසින් සකසනු ලබන නීති පද්ධතියකට අනුවය.

ප්‍රති වයිරස මෘදුකාංගයක් යනු කුමක්ද?

ප්‍රති වයිරස මෘදුකාංගයක් යනු, පරිගණක වයිරස ඇතුලු සියලුම වෝ(ර්)ම්, ටෝජන් හෝර්ස් යනාදී හානිකර වැඩසටහන් අපගේ පරිගණක තුළට ඇතුලු වීම වැළැක්වීම, ඇතුලු වූ වයිරස අනාවරණය හා ඉවත් කිරීම උදෙසා නිපදවන ලද පරිගණක මෘදුකාංග වේ.

ප්‍රති වයිරස මෘදුකාංගයක් කියා කරන්නේ කෙසේද?
ප්‍රති වයිරස මෘදුකාංගයක් වයිරස හඳුනාගැනීමේදී හා පරීක්ෂා කිරීමේදී ආකාර 2කට ක්‍රියා කරයි.

  1. කලින් හඳුනාගන්නා ලද වයිරස තිබේදැයි පරීක්ෂා කිරීම.
  2. වයිරස බවට සැකකළ හැකි පරිගණක වැඩසටහන් තිබේදැයි පරීක්ෂා කිරීම.

කලින් හඳුනාගන්නා ලද වයිරස තිබේදැයි පරීක්ෂා කිරීම.

මෙහිදී ප්‍රති වයිරස මෘදුකාංගය නිර්මාණය කරන විටදීම හඳුනාගෙන ඇති වයිරස ආකාර පිළිබඳ දත්ත ඇතුලත් දත්ත ගබඩාවක් භාවිතා කෙර්. නව ගොනුවක් පිරික්සීමේදී එම ගොනුවේ හඳුනාගත් වයිරස තිබේදැයි පරීක්ෂා කර බලා එසේ නම් ගොනුව විනාශ කිරීම හෝ
නිරෝධායනය කිරීම (Move to quarantine) හෝ ගොනුව ප්‍රතිසංස්කරණය කිරීම සිදු කෙර්.
මෙමඟින් එම වයිරසය තවදුරටත් පැතිර යාම වැළැකේ. නව වයිරස සොයාගැනීමත් සමගම ප්‍රති වයිරස මෘදුකාංග දත්ත ගබඩාද යාවත්කාලීන වන බැවින් අපගේ පරිගණකවල ස්ථාපනය කරන ලද ප්‍රති වයිරස මෘදුකාංග නිතර යාවත්කාලීන කිරීමෙන් නව වයිරසයන්ගේ
ආකමණයන්ට ලක්වීමේ අවදානම අඩුකරගත හැක. මේවා ස්ථාපනය කළ පසු අපගේ පරිගණකය පණගැන්වීමේදී වයිරස පරීක්ෂා වැඩටහනද ක්‍රියාත්මක වීම ඇරෙඹ්.

වයිරස බවට සැකකළ හැකි පරිගණක වැඩසටහන් තිබේදැයි පරීක්ෂා කිරීම.

මෙහිදී දන්නා වයිරස හඳුනාගැනීම වෙනුවට පරිගණකයේ සෑම ගොනුවක්ම, වැඩසටහනක්ම පරීක්ෂාවට ලක්කිරීමක් සිදුකෙර්. නිදසුනක් ලෙස යම්කිසි වැඩසටහනක් මඟින් පරිගණයේ ක්‍රියාත්මක කළ හැකි ගොනුවලට (Executable files) ලිවීමට උත්සාහ දරන බව දුටුවෙහොත් එම වැඩසටහන සැකසහිත වැඩසටහනක් ලෙස ඔබට අනතුරු ඇගවීමක් සිදු කෙර්. මෙහිදී පරිශීලකයාට අනතුරු ඇගවීම අනුව වැඩසටහන තවදුරටත් ධාවනය කරන්නේද පරිගණකයෙන් ඉවත් කරන්නේද යන්න තීරණය කළ හැක. එමනිසා මෙම තාක්ෂණය භාවිතා කරන මෘදුකාංග මඟින් තවමත් හඳුනානොගත් වයිරසයන්ගේ ආකමණයන්ට ලක්වීමේ අවදානම අඩුකරගත හැක.

ප්‍රති වයිරස මෘදුකාංගයක් තෝරා ගැනීමේදී සැලකිලිමත් විය යුතු කරුණු

අද ලෝකෙය් ප්‍රති වයිරස මෘදුකාංග නිපදවන්නන් බොහොමයකි. මේවායින් ඔබගේ පරිගණකයට ගැලෙපන මෘදුකාංගය තෝරාගැනීම පරිශීලකයාගේ අව්‍යශතා අනුව වෙනස් වේ. නමුත් ඕනෑම ප්‍රති වයිරස මෘදුකාංගයක් සඳහා ප්‍රධානව සලකා බැලිය යුතු කරු ණු
වන්නේ,

  1.  ස්වයංකීයව යාවත්කාලීන වීමේ හැකියාව.
  2. මෘදුකාංග නිපදවන්නා ක්‍රමානුකූලව යාවත්කාලීන වයිරස විග්‍රහයක් සපයන්නේද යන බව.
  3. මෘදුකාංගයට ඔබගේ ඉ-තැපැල් වැඩසටහන සමග එක්ව ක්‍රියා කළ හැකිද යන්න.
  4. වයිරස පරීක්ෂාවන් ස්වයංකීයව සිදුකළ හැකිවේද යන්න.
  5. මෘදුකාංග නිපදවන්නා විසින්, අලුතෙන් සොයාගන්නා ලද වයිරස පිළිබඳ නිවැරදි හා කාලෝචිත තොරතුරු ප්‍රකාශයට පත් කරන්නේද යන බව.

අද ලෝකෙය් බහුලවම භාවිතා වන ප්‍රති වයිරස මෘදුකාංග

  1. Bitdefender
  2. Norton
  3. ESET NOD32
  4. Webroot
  5. Kaspersky
  6. Trend Micro
  7. Avast
  8. Avira
  9. Panda
  10. AVG
  11. McAfee
  12. VIPRE

ඔබගේ පරිගණකයේ ආරක්ෂාව පිළිබඳ හෝ වයිරස පිළිබඳ ප්‍රශ්න ඇත්නම් පහත ලිපිනයන් හා සබැ‍ඳෙන්න.

දුරකථන – (011) 421-6062
ඉ-තැපැල් – help@hithawathi.lk

ලංකා වසම් අධිකාරියේ පුහුණු අංශය TechCERT ආයතනයේ සහයෝගීත්වයෙන් මෙම ලිපිය සකස් කරන ලදී. වැඩි විස්තර සඳහා කරුණාකර http://www.nic.lk/index.php/outreach/training-materials වෙත පිවිසෙන්න.

  • විශේෂ අනතුරු ඇඟවීම
  • කොවිඩ්-19 (COVID-19) සයිබර් තර්ජනයන්ට එරෙහිව ආරක්ෂාව
  • මෙම ව්‍යසනකාරී අවස්ථාවේ ආරක්ෂිතව සිටින්නේ කෙසේද?
  • ඔබේ දරුවා සයිබර් අපරාධවලින් බේරා ගන්නේ කෙසේද?
  • Covid-19 සයිබර් තර්ජන
  • ඔබ කළ යුත්තේ කුමක්ද?
  • හිතවතීට වාර්තා කරන්නේ කෙසේද?
  • පොලීසියට කියන්න
  • ළමා දුරකථන සේවය
  • ඔබට ප්‍රයෝජනවත් දුරකථන අංක / ඉමේල් ලිපින / වෙබ් අඩවි
  • අන්තර්ජාල සොරකම් හඳුනාගනිමු… වැළකෙමු!
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 1
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 2
  • මුරපද 1 කොටස – ශක්තිමත් මුරපදයක් තෝරාගැනීම හා එය ආරක්ෂා කරගැනීම
  • සයිබර් අවකාශයේ ඔබේ ආරක්ෂාව
  • ද්වි-සාධක සත්‍යාපනය (Two-factor Authentication / 2FA) යනු කුමක්ද?
  • කුඩා ළමුන් සහ යෞවනයන් හට අන්තර්ජාල ආරක්ෂණ උපදෙස්
  • ස්පෑම් සහ ස්කෑම්
  • නිවසේ සිට ආරක්ෂිතව රාජකාරි කරමු
  • මුරපද 2 කොටස – අමාරු password ලේසියෙන් මතක තියා ගන්නේ කොහොමද?
  • 2020 සයිබර් ආරක්ෂණ තර්ජන – 01 – ඩීප්ෆේක්ස් (Deepfakes / ගැඹුරු ව්‍යාජත්වය)
  • 2020 සයිබර් ආරක්ෂණ තර්ජන – 02 – 5G
  • විශේෂ අනතුරු ඇඟවීම
  • දේශීය පුද්ගලික අංකයක් හරහා OTP (One Time Password / එක් වරක් පමණක් භාවිතා කළ හැකි මුරපදය) ලැබීම
  • ගූගල් මඟින් ගූගල් ක්‍රෝම් (Google Chrome) හි ඉහළ මට්ටමේ බරපතල අඩුපාඩු (High-Severity Flaws) වසා ගනී
  • සයිබර් ආරක්ෂක ඇඟවීම
  • පරිගණක වයිරස හඳුනාගනිමු
  • අන්තර්ජාලය හොඳයිද ? නරකයිද?
  • අන්තර්ජාලයේ අනතුරු
  • ඉ-තැපැල්(email) ගිණුමේ ආරක්‍ෂාව
  • ඔබේ ඉ-තැපැල (E-mail) සුරක්ෂිත කරගන්නේ කෙසේද?
  • ඉ-තැපෑලක් (e-mail) ලැබීමට හෝ එවීමට නොහැකි වන්නේ මන්ද?
  • ව්‍යාජ වෙබ් අඩවියක්ද සැබෑ වෙබ් අඩවියක්ද යන්න ඔබම තීරණය කරන්න!
  • විද්‍යූත් තැපෑලක් / ඉ-තැපෑලක් වංචාවක්දැයි (scam) සොයාගන්නේ කෙසේද?
  • වංචාවන් යනු කුමක්ද?
  • සමාජ ඉංජිනේරු විද්‍යාව (Social Engineering)
  • වීඩියෝවක් පිළිබඳව වාර්තා කිරීම
  • යූ-ටියුබ් හි සංක්ෂිප්ත පින්තූරයක් (thumbnail) වාර්තා කිරීම
  • අදහස් දැක්වීමක් වාර්තා කරන්න (Report a comment)
  • සජීවී චැට් පණිවුඩයක් වාර්තා කරන්න (Report a live chat message)
  • යූ-ටියුබ් නාලිකාව වාර්තා කරන්න (Report a channel)
  • වට්ස්ඇප් (WhatsApp) ගිණුමේ අංකය වෙනස් කරන්නේ කෙසේද?
  • වට්ස්ඇප් (WhatsApp) ගිණුම මකා දමන්නේ කෙසේද?
  • වට්ස්ඇප් (WhatsApp) හි සබඳතා අවහිර කරන්නේ කෙසේද?
  • වට්ස්ඇප් (WhatsApp) හි පෞද්ගලිකත්ව සැකසුම් (privacy settings) සකසා ගන්නේ කෙසේද?
  • වට්ස්ඇප් (WhatsApp) හි ආරක්ෂිත සැකසුම් සිදු (configure) කර ගන්නේ කෙසේද?
  • වට්ස්ඇප් ගිණුම අනවසරයෙන් උදුරාගෙන විකෘති කිරීම (WhatsApp Hacking)
  • වට්ස්ඇප් හි වාර්තා (රිපෝට්) කිරීම
  • වට්ස්ඇප් (WhatsApp) හි දෙපියවර සත්‍යාපන සැකසුම් සිදුකර ගන්නේ (configure two-step verification settings) කෙසේද?
  • වට්ස්ඇප් සමූහයේ සැකසුම්
  • ඔබ Viber භාවිතා කරන විට ඔබේ පෞද්ගලිකත්වය ආරක්ෂාකර ගන්නේ කෙසේද?
  • ඔබේ වයිබර් (Viber) කතාබස් (chat) අවශ්‍ය විටෙක නැවත ලබා ගැනීමට හැකි පරිදි සුරක්ෂිතව තබා ගන්නේ කෙසේද?
  • Viber ගිණුම අක්‍රිය කරන්නේ කෙසේද?
  • වයිබර් හි වාර්තා (රිපෝට්) කිරීම
  • වයිබර් සමූහය තුළ ඔබට අවශ්‍ය පරිපාලක පාලන සැකසුම් (Admin Controls) සාදාගන්නේ කෙසේද ?
  • ඉමෝ (Imo)
  • IMO චැට් එකක් වලක්වන්නේ කෙසේද?
  • IMO ගිණුමක් මකන්නේ කෙසේද?
  • ඉන්ස්ටග්‍රෑම් (Instagram) හි ඔබේ ව්‍යාජ ගිණුමක් (ඔබ ලෙස පෙනී සිටින / ඔබව අයුතු ලෙස භාවිතා කරන / fake account) වාර්තා කරන්නේ කෙසේද?
  • ඔබ ඉන්ස්ටග්‍රෑම් (Instagram) හි ඇති පළකිරීමක් (post) හෝ පැතිකඩක් (profile) අයුතු ලෙස (abuse) හෝ ස්පෑම් ලෙස භාවිතා කර ඇති අවස්ථාවක් වාර්තා කරන්නේ කෙසේද?
  • ඔබගේ ඉන්ස්ටග්‍රෑම් (Instagram) ගිණුම කවුරුන් හෝ අනවසරයෙන් උදුරාගෙන විකෘති කරනවායැයි ඔබ සිතනවාද?
  • ලින්ක්ඩ්ඉන් (LinkedIn) හි අනවසරයෙන් උදුරාගෙන විකෘති කරන ලද ගිණුමක් (hacked account) පිළිබඳව වාර්තා කරන්නේ කෙසේද?
  • වෙනත් සාමාජිකයෙකුගේ ලින්ක්ඩින් වෙබ් අඩවියේ ඇති නොගැලපෙන තොරතුරු වාර්තා කරන්නේ කෙසේද?
  • ලින්ක්ඩ්ඉන් (LinkedIn) හි ව්‍යාජ පැතිකඩ (fake profiles) වාර්තා කරන්නේ කෙසේද?
  • හානිකර ට්වීට් (abusive Tweet) එකක් පිළිබඳව වාර්තා කරන්නේ කෙසේද?
  • ඔබ ට්විටර් (Twitter) එකේ වෙනත් අයෙකු සේ පෙනී සිටින ව්‍යාජ (fake) ගිණුමක් වාර්තා කරන්නේ කෙසේද?
  • කවුරුහරි ඔබේ ට්විටර් (Twitter) ගිණුම අනවසරයෙන් උදුරා ගෙන විකෘති කරලද (hacked) ?
  • ටික්ටොක් (TikTok) යෙදවුමේ නුසුදුසු අන්තර්ගතයන් වාර්තා කරන්නේ කෙසේද?
  • යමෙකු විසින් ඔබේ ටික්ටොක් (TikTok) ගිණුම අනවසරයෙන් උදුරා ගෙන විකෘති කර (hacked) තිබේ නම්
  • ටික්ටොක් හි ව්‍යාජ / අන් අය සේ පෙනී සිටින ගිණුම් වාර්තා (රිපෝට්) කරන්නේ කෙසේද?
  • පෞද්ගලිකත්වය (Privacy) සහ ආරක්ෂාව (Safety)
  • වාර්තා කිරීම (Reporting)

  • ෆේස්බුක් සඳහා අවසර ලබා දෙන්නේ කුමන නම් වලට ද?
  • මම මොන නමද භාවිතා කරන්නේ
  • භාෂා-විශේෂිත නාමයක් එක් කිරීමට හෝ සංස්කරණය කරන්නේ කෙසේද?
  • පළමු නම සහ අන්තිම නම වෙනුවට එක නමක් තිබේ නම්?
  • ඔබගේ නම වෙනස් කිරීම හෝ අමතර නම් එකතු කිරීම

  • ෆේස්බුක් සඳහා අවසර ලබා දෙන්නේ කුමන නම් වලට ද?
  • මම මොන නමද භාවිතා කරන්නේ
  • භාෂා-විශේෂිත නාමයක් එක් කිරීමට හෝ සංස්කරණය කරන්නේ කෙසේද?
  • පළමු නම සහ අන්තිම නම වෙනුවට එක නමක් තිබේ නම්?
  • ඔබගේ නම වෙනස් කිරීම හෝ අමතර නම් එකතු කිරීම

  • ෆේස්බුක් සඳහා අවසර ලබා දෙන්නේ කුමන නම් වලට ද?
  • මම මොන නමද භාවිතා කරන්නේ
  • භාෂා-විශේෂිත නාමයක් එක් කිරීමට හෝ සංස්කරණය කරන්නේ කෙසේද?
  • පළමු නම සහ අන්තිම නම වෙනුවට එක නමක් තිබේ නම්?
  • ඔබගේ නම වෙනස් කිරීම හෝ අමතර නම් එකතු කිරීම

  • ෆේස්බුක් සඳහා අවසර ලබා දෙන්නේ කුමන නම් වලට ද?
  • මම මොන නමද භාවිතා කරන්නේ
  • භාෂා-විශේෂිත නාමයක් එක් කිරීමට හෝ සංස්කරණය කරන්නේ කෙසේද?
  • පළමු නම සහ අන්තිම නම වෙනුවට එක නමක් තිබේ නම්?
  • ඔබගේ නම වෙනස් කිරීම හෝ අමතර නම් එකතු කිරීම

  • අපයෝජනය පිළිබඳව වාර්තා කිරීම

  • අපි ගැන
  • හිතවතී
  • උපකාරක මධ්‍යස්ථානය
  • සයිබර් ආරක්‍ෂාව
  • අන්තර්ජාල සොරකම් හඳුනාගනිමු… වැළකෙමු!
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 1
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 2
  • දැක්ම
  • මෙහෙවර
  • අපට උදව් කරන්නන්

  • අපි ගැන
  • හිතවතී
  • උපකාරක මධ්‍යස්ථානය
  • සයිබර් ආරක්‍ෂාව
  • අන්තර්ජාල සොරකම් හඳුනාගනිමු… වැළකෙමු!
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 1
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 2
  • දැක්ම
  • මෙහෙවර
  • අපට උදව් කරන්නන්

  • අපි ගැන
  • හිතවතී
  • උපකාරක මධ්‍යස්ථානය
  • සයිබර් ආරක්‍ෂාව
  • අන්තර්ජාල සොරකම් හඳුනාගනිමු… වැළකෙමු!
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 1
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 2
  • දැක්ම
  • මෙහෙවර
  • අපට උදව් කරන්නන්

  • අපි ගැන
  • හිතවතී
  • උපකාරක මධ්‍යස්ථානය
  • සයිබර් ආරක්‍ෂාව
  • අන්තර්ජාල සොරකම් හඳුනාගනිමු… වැළකෙමු!
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 1
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 2
  • දැක්ම
  • මෙහෙවර
  • අපට උදව් කරන්නන්

  • අපි ගැන
  • හිතවතී
  • උපකාරක මධ්‍යස්ථානය
  • සයිබර් ආරක්‍ෂාව
  • අන්තර්ජාල සොරකම් හඳුනාගනිමු… වැළකෙමු!
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 1
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 2
  • දැක්ම
  • මෙහෙවර
  • අපට උදව් කරන්නන්

  • අපි ගැන
  • හිතවතී
  • උපකාරක මධ්‍යස්ථානය
  • සයිබර් ආරක්‍ෂාව
  • අන්තර්ජාල සොරකම් හඳුනාගනිමු… වැළකෙමු!
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 1
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 2
  • දැක්ම
  • මෙහෙවර
  • අපට උදව් කරන්නන්

  • අපි ගැන
  • හිතවතී
  • උපකාරක මධ්‍යස්ථානය
  • සයිබර් ආරක්‍ෂාව
  • අන්තර්ජාල සොරකම් හඳුනාගනිමු… වැළකෙමු!
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 1
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 2
  • දැක්ම
  • මෙහෙවර
  • අපට උදව් කරන්නන්

  • අපි ගැන
  • හිතවතී
  • උපකාරක මධ්‍යස්ථානය
  • සයිබර් ආරක්‍ෂාව
  • අන්තර්ජාල සොරකම් හඳුනාගනිමු… වැළකෙමු!
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 1
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 2
  • දැක්ම
  • මෙහෙවර
  • අපට උදව් කරන්නන්

  • අපි ගැන
  • හිතවතී
  • උපකාරක මධ්‍යස්ථානය
  • සයිබර් ආරක්‍ෂාව
  • අන්තර්ජාල සොරකම් හඳුනාගනිමු… වැළකෙමු!
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 1
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 2
  • දැක්ම
  • මෙහෙවර
  • අපට උදව් කරන්නන්

  • ඔබගේ ෆේස්බුක් ගිණුම සුරක්ෂිත කරගන්නේ කොහොමද?
  • ඔබේ පෞද්ගලිකත්වය (privacy)
  • සුරක්ෂිතව සිටින්න
  • ‌යම් ෆේස්බුක් පරිශීලකයෙකු මිතුරුකමින් ඉවත් කිරීම හෝ අවහිර කිරීම

  • මිතුරුකමින් ඉවත් කිරීම (unfriend)
  • අවහිර කිරීම

  • අවහිර කිරීම යනු කුමක්ද? ඔබ කිසියම් පුද්ගලයෙකු අවහිර කරන්නේ කෙසේද?
  • ඔබ විසින් යම් ෆේස්බුක් පරිශීලකයෙක් අවහිර කළ පසු, ඒ පුද්ගලයා ගැන කිසිවක් දකින්න පුළුවන්ද?
  • යමෙක් ඔබව අනුගමනය කිරීම (follow) වළක්වන්නේ කෙසේද?
  • වෙනත් ෆේස්බුක් පරිශීලකයෙකු ගෙන් එන ෆේස්බුක් පණිවිඩ ඔබ අවහිර කරන්නේ කෙසේද?
  • ෆේස්බුක් පරිශිලකයකු අවහිර කිරීම (unblocking) යනු කුමක්ද සහ කෙනෙකු අවහිර කරන්නේ කෙසේද?

  • විරාමයක් ගන්න

  • ෆේස්බුක් හි සිටින යම් පරිශීලකයෙකුගෙන් කෙටි කාලයකට ඈත්ව සිටින්නේ/ විරාමයක් ගන්නේ (take a break) කෙසේද?
  • ඔබේ පැරණි පළකිරීම්(past posts) දැකිය හැක්කේ කාටද?
  • ඔබගේ ආදර සබඳතාවය අවසන් විය. ඔබට කල හැක්කේ කුමක්ද?
  • ඔබගේ සමාජ සබඳතාවවෙනස් කරන විට එය දැකිය හැක්කේ කාටද?
  • කෙනෙකු ඔබව ඇමතීම නවත්වන්නේ කෙසේද?

  • අනවසරයෙන් උදුරා ගත් හා ව්‍යාජ ගිණුම්

  • අනවසරයෙන් උදුරා ගත් ගිණුම්

  • කවුරු හරි ඔබේ ගිණුම හැක් කර (hacked) හෝ ඔබේ අවසරයෙන් තොරව භාවිත කරනවාද?
  • ඔබේ මිතුරාගේ ගිණුම කවුරුහරි හැක් කර (hacked) හෝ අනවසරයෙන් භාවිත කරනවා කියා සිතෙනවාද?

  • වෙනත් අයෙකු සේ පෙනී සිටින ගිණුම්

  • වෙනත් අයෙකු සේ පෙනී සිටින (impersonation) ගිණුමක් ඔබ වාර්තා කරන්නේ කෙසේද?
  • ඔබ හෝ වෙනත් කෙනෙකු ලෙස පෙනී සිටින ගිණුමක් හෝ පිටුවක් වාර්තා කරන්නේ කෙසේද?
  • ඔබ ලෙස පෙනී සිටින කාලරේඛාවක් (timeline) පිළිබඳව තොරතුරු ඔබ ඉල්ලන්නේ කෙසේද?

  • ව්‍යාජ ගිණුම්

  • උරුමය පවසන වංචාවන් (Inheritance scams)
  • ආපසු ගෙවීම් කරන බව පවසන රැවටිලි (Rebate scams)
  • නයිජීරියානු වංචාවන් (Nigerian scams)
  • අනපේක්ෂිත ත්‍යාග සහ ලොතරැයි වංචාවන් (Unexpected prize and lottery scams)
  • සංචාරක ත්‍යාග වංචාවන් (Travel prize scams)
  • මිලදී ගැනීම් හෝ විකිණීම් තිරයේ සිදුවන වංචා (Classifieds scams)
  • වැඩිපුර ගෙවා ඇතැයි පවසන වංචා (Overpayment scams)
  • සෞඛ්‍ය හා වෛද්‍ය නිෂ්පාදන (Health & medical products)
  • වැරදි ලියකියවිලි (False billing)
  • මාර්ගගත සාප්පු සොරකම් (Online shopping scams)
  • මනෝවිද්‍යාත්මක සහ සාස්තරකරුවන්ගේ මායාකාරී රැවටිලි (Psychic & clairvoyant)
  • ජංගම වාරික සේවා (Mobile premium services)
  • ආයෝජන වංචාවන් (Investment scams)
  • ඔට්ටු ඇල්ලීම් සහ ක්‍රීඩා ආයෝජන වංචාවන්
  • රැකියා සහ රැකියා වංචාවන් (Jobs and employment scams)
  • පිරමිඩ යෝජනා ක්‍රම (Pyramid schemes)
  • අනන්‍යතා සොරකම (Identity theft)
  • ෆිෂිං / රවටා තොරතුරු ගැනීම (Phishing)
  • අනවසරයෙන් උදුරා ගෙන විකෘති කිරීම / හැකිං (Hacking)
  • දුරස්ථ ප්‍රවේශය හරහා රැවටීම් (Remote access scams)
  • මැල්වෙයා සහ රැන්සම්වෙයා (Malware & ransomware)
  • ජීවිත තර්ජන, අත්අඩංගුවට ගැනීම් හෝ වෙනත් තර්ජන (Threats to life, arrest or other)

හිතවතී

ලක් වසම් ලේඛකාධිකාරය විසින්
අරමුදල් සපයන ව්‍යාපෘතියකි.

ඉක්මන් සබැඳි

Sri Lanka CERT|CC
TechCERT
Internet Crime Complaint Centre
     
    Instagram 

අපට උදව් කරන්නන්


අප අමතන්න

දුරකථනය: 011-421-6062
ඉ-තැපෑල: help@hithawathi.lk
වට්ස්ඇප් සහ වයිබර්:
+94 77 771 1199

කාර්යාල වේලාවන්
සතියේ දිනවල පෙ.ව. 08.30 සිට ප.ව. 07.00 දක්වා
සෙනසුරාදා දිනවල පෙ.ව. 08.30 සිට ප.ව. 05.00 දක්වා
රජයේ නිවාඩු දිනයන් හි වසා ඇත.

(අප සේවාවේ ගුණාත්මකභාවය සහතික කිරීම සඳහා ඇමතුම් පටිගත විය හැක)

කතුහිමිකම © 2023 හිතවති. සියළු හිමිකම් ඇවිරිනි.

Terms and Conditions | Privacy Policy

හිතවතී සමඟ සම්බන්ධවන්න
අපව අමතන්න 011-421-6062