• හිතවතී
    • හිතවතී Teens HUB
    • අපි ගැන
    • අපට උදව් කරන්නන්
  • උපකාරක මධ්‍යස්ථානය

    අවවාදයයි!

    • කොවිඩ්-19 (COVID-19) සයිබර් ප්‍රහාර
    • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි
    • සයිබර් ආරක්ෂණ තර්ජන
    • ආරක්ෂක අනතුරු ඇඟවීම්

    වැඩි විස්තර දැනගන්න

    • දැනුම සඳහා
    • සමාජ මාධ්‍ය ජාල
    • දෙමාපිය මාර්ගෝපදේශය
    • ළමා මාර්ගෝපදේශය
    • දැන් මොකද කරන්නේ

    නිරීක්ෂණය

    • අද කාලයේ සත්‍ය සිදුවීම්
    • වීඩියෝ
    • පත්තරේ කතා

  • දැන් මොකද කරන්නේ
  • පුවත් සහ සිදුවීම්
  • ඉ-පුස්තකාලය
    • මාසික සඟරාව
    • සයිබර් සුරැකුම
  • අමතන්න
    • නිති අසන පැන
සයිබර් අවකාශයේ අතරමං වුනාද? 011-421-6062 help@hithawathi.lk

සයිබර් සුරැකුම පොත් පිංච ලබාගන්නසයිබර් ආරක්ෂක ඇඟවීම!

2023 මාර්තු 25 දින ප.ව. 12.30 සිට 5.00 දක්වා හිතවතී සේවාවන් සීමා වීම් හෝ ප්‍රමාද වන බව කරුණාවෙන් සලකන්න. ඔබට දුරකථනයෙන් හෝ ක්ෂණික පණිවිඩ සේවා හරහා වහාම අප හා සම්බන්ධ වීමට නොහැකි නම්, කරුණාකර help@hithawathi.lk වෙත ඊමේල් පණිවිඩයක් හෝ වට්ස්ඇප් / වයිබර් (+94 77 771 1199) පණිවිඩයක් හෝ ෆේස්බුක් මැසෙන්ජර් (https://www.facebook.com/hithawathi) හරහා පණිවිඩයක් එවන්න. අපි හැකි ඉක්මනින් ඔබව සම්බන්ධ කර ගන්නෙමු.
ඔබගේ වටිනා අදහස් ලබා දෙන්න.
  • English
  • தமிழ்
හිතවතී
  • හිතවතී
    • හිතවතී Teens HUB
    • අපි ගැන
    • අපට උදව් කරන්නන්
  • උපකාරක මධ්‍යස්ථානය

    අවවාදයයි!

    • කොවිඩ්-19 (COVID-19) සයිබර් ප්‍රහාර
    • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි
    • සයිබර් ආරක්ෂණ තර්ජන
    • ආරක්ෂක අනතුරු ඇඟවීම්

    වැඩි විස්තර දැනගන්න

    • දැනුම සඳහා
    • සමාජ මාධ්‍ය ජාල
    • දෙමාපිය මාර්ගෝපදේශය
    • ළමා මාර්ගෝපදේශය
    • දැන් මොකද කරන්නේ

    නිරීක්ෂණය

    • අද කාලයේ සත්‍ය සිදුවීම්
    • වීඩියෝ
    • පත්තරේ කතා

  • දැන් මොකද කරන්නේ
  • පුවත් සහ සිදුවීම්
  • ඉ-පුස්තකාලය
    • මාසික සඟරාව
    • සයිබර් සුරැකුම
  • අමතන්න
    • නිති අසන පැන

සයිබර් ආරක්ෂක ඇඟවීම

  • Home
  • උපකාරක මධ්‍යස්ථානය
  • ආරක්ෂක අනතුරු ඇඟවීම්
  • සයිබර් ආරක්ෂක ඇඟවීම

අවසන් වරට යාවත්කාලීන කලේ 2022/11/22

ඔබේ පරිගණකය ransomware ප්‍රහාර වලින් ආරක්ෂා වී තිබේද?
Ransomware ප්‍රහාර වළක්වා ගන්නා ආකාරය ගැන උපදෙස් කිහිපයක් ;

Ransomware යනු අපරාධකරුවන් මුදල් කප්පම් ගැනීම සඳහා භාවිතා කරන අනිෂ්ට මෘදුකාංග වර්ගයකි. අපරාධකරු ඉල්ලා සිටින කප්පම් මුදල ලබාදෙන තෙක්, යම් කෙනෙකුගේ උපාංගයකට(පරිගණකයක්/දුරකතනයක්/ටැබ්) හෝ උපාංගයේ ඇති දත්ත වෙත, අදාල පරිශීලකයාට පිවිසීමට නොහැකිවනසේ සංකේතනය (encryption) භාවිතයෙන් අගුළු දැමීම මෙහි භාවිතා වන මූලික උපක්‍රමයයි. ඔබේ පරිගණකය සහ ඔබේ දත්ත ransomware ප්‍රහාර වලින් ආරක්ෂා කිරීමට දැනගත යුතු විවිධ උපක්‍රම කිහිපයක් පහතින් දක්වා ඇත.

Ransomware වැළැක්වීම

මෙහිදී, ransomware ප්‍රහාර වළක්වා ගන්නා ආකාරය පිළිබඳව, සත්‍යාපනය නොකළ සබැඳි ක්ලික් කිරීමේ සිට ඔබ නොදන්නා USB භාවිතා කිරීම දක්වා අපි ඔබට උපදෙස් කීපයක් ලබා දෙන්නෙමු,

Ransomware ප්‍රහාර වලක්වා ගන්නේ කෙසේද යන්න පිළිබඳ වැඩිදුර විස්තර දැන ගැනීමට කියවන්න;

  1. කිසි විටෙක තහවුරු නොකළ සබැඳි (links) මත ක්ලික් නොකරන්න.
    ස්පෑම් ඊමේල්වල හෝ නුහුරු වෙබ් අඩවි වල ලින්ක් ක්ලික් කිරීමෙන් වළකින්න. අනිෂ්ට සබැඳි ක්ලික් කළ විට ඔබ නොදැනුවත්ම සිදුවනවන බාගතකිරීම් මගින් ඔබේ පරිගණකය ආසාදනය විය හැකි එක් ක්‍රමයකි. ව්‍යාජ සබැඳි හඳුනා ගන්නේ කෙසේද? යන්න ගැන වැඩිදුර ඉගෙන ගන්න.
  1. සැක සහිත පෙනුමක් ඇති ඊමේල් විවෘත නොකරන්න
    ඇමුණුමක් විවෘත කිරීම සඳහා ඔබේ පරිගණකයේ මැක්‍රෝස් (macros) සක්‍රීය කරන ලෙස ඉල්ලා සිටී නම් එවැනි ඇමුණුම් කිසිවිටක් විවෘත කරන්න එපා. ඇමුණුම යම් ලෙසකින් ආසාදනය වී ඇත්නම්, එය විවෘත කිරීමෙන් අනිෂ්ට මැක්‍රෝ ධාවනය වන අතර ඔබේ පරිගණකය මත අනිෂ්ට මෘදුකාංග පාලනය කිරීමක් සිදු වේ.
  1. ඔබ විශ්වාස කරන වෙබ් අඩවි වලින් පමණක් බාගත කිරීම් සිදුකරන්න
    නොදන්නා වෙබ් අඩවි වලින් මෘදුකාංග හෝ මාධ්‍ය ගොනු බාගත (download) කරන්න එපා. ඔබට යමක් බාගත කිරීමට අවශ්‍ය නම් සත්‍යාපිත, විශ්වාසදායක අඩවි වෙත පමණක් පිවිසෙන්න. බොහෝ පිළිගත් වෙබ් අඩවි වල ඔබට හඳුනාගත හැකි විශ්වාසයේ සලකුණු ඇත. වෙබ් අඩවිය ‘http’ වෙනුවට ‘https’ භාවිතා කරන්නේ දැයි සෙවුම් තීරුව දෙස බලන්න. වෙබ් ලිපිනය තීරුවේ ඉබි යතුරක හෝ පලිහක සහිත සංකේතයක් ඇත්නම් එය ආරක්ෂිත වෙබ් අඩවියක් බවට තහවුරු කරගත හැකිය.
  1. පුද්ගලික දත්ත ලබා දීමෙන් වළකින්න 
    ඔබගේ පෞද්ගලික තොරතුරු ඉල්ලමින් සැකසහිත ආකාරයෙන් ඔබ වෙත ලැබෙන ඇමතුමක්, කෙටි පණිවිඩයක් හෝ ඊමේල් කෙරෙහි ප්‍රතිචාර දැක්වීමෙන් වලකින්න. කප්පම් මෘදුකාංග ප්‍රහාරයක් සැලසුම් කරන සයිබර් අපරාධකරුවන් ප්‍රහාරයකට පෙර මේ ආකාරයට පුද්ගලික දත්ත ලබා ගැනීමට උත්සාහ කළ හැකිය. ඔබව නිශ්චිතවම ඉලක්ක කර ගැනීමට ඔවුන්ට මෙම තොරතුරු ෆිෂිං ඊමේල් (phishing emails) හරහා භාවිතා කළ හැකිය. තොරතුරු ඉල්ලා සිටින සමාගමක් ඔබ සම්බන්ධ කර ගන්නේ නම්, ඉල්ලීම නොසලකා හරිමින් එය අව්‍යාජ බව තහවුරු කර ගැනීම සඳහා අදාල සමාගම කෙලින්ම සම්බන්ධ වෙන්න. කිසිම සමාගමක්/ආයතනයක් ඔබේ පෞද්ගලික තොරතුරු, පරිශිලක නාමයන්/මුරපද, බැංකු /මුදල් සම්බන්ධ තොරතුරු ඉමේල් හරහා ලබාගන්නේ නැත.
  1. ඔබේ ඉ-මේල් සර්වරයේ ඇති ඉ-මේල් අන්තර්ගතයන් ස්කැන් සහ ෆිල්ටරින් (scanning and filtering) පහසුකම භාවිතා කරන්න
    Ransomware වැළැක්වීම සඳහා මෙය ඉතා හොඳ ක්‍රමයකි. මේ මඟින් ඔබට අනිෂ්ට මෘදුකාංග හරහා ආසාදිත ඇමුණුම්, විවිධ සබැඳි ඇතුලත් වංචාසහගත ඊමේල් ළඟා වීමේ සම්භාවිතාව අඩු කරයි.
  1. නුහුරු/නොදන්නා USB භාවිතා කරන්න එපා
    ඔබ නොදන්නා කෙනෙකුගේ USB හෝ වෙනත් ගලවා ඉවත් කළහැකි දත්ත ගබඩා කිරීමේ උපාංග කිසි විටෙකත් ඔබගේ පරිගණකයට සම්බන්ධ නොකරන්න.. සයිබර් අපරාධකරුවන් විසින් මෙම උපකරණය ransomware ආසාදනය කර තිබිය හැකි අතර එය භාවිතා කිරීමට ඔබව පොළඹවා ගැනීම සඳහා එය පොදු ස්ථානයක තබනු ඇත.
  1. නිරතුරුවම ඔබේ මෘදුකාංග සහ මෙහෙයුම් පද්ධතිය යාවත්කාලීනව තබා ගන්න
    ඔබේ මෘදුකාංගය සහ මෙහෙයුම් පද්ධතිය යාවත්කාලීනව තබා ගැනීම අනිෂ්ට මෘදුකාංග වලින් ඔබව ආරක්ෂා කිරීමට උපකාරී වේ. මන්ද ඔබ කිසියම් යාවත්කාලීන කිරීමක් සිදු කරන විට, එහි ඇති නවතම ආරක්ෂණ පැච් ( security patches) නිසා, සයිබර් අපරාධකරුවන්ට ඔබේ මෘදුකාංගයේ ඇති ආරක්ෂක අවදානම් තත්ව වලින් අයුතු ප්‍රයෝජන ගැනීම අපහසු කරයි.
  1. පොදු Wi-Fi භාවිතා කිරීමෙන් වළකින්න (පොදු Wi-Fi භාවිතා කරන විට VPN එකක් භාවිතා කරන්න)
    ඔබ පොදු Wi-Fi භාවිතා කරන විට, ඔබේ පරිගණක පද්ධතියට පහර දීමට වැඩි අවදානමක් ඇත. ආරක්ෂිතව සිටීමට, රහස්‍ය ගනුදෙනු සඳහා පොදු Wi-Fi භාවිතා කිරීමෙන් වළකින්න, එසේම ආරක්ෂිත VPN එකක් භාවිතා කරන්න.
  1. ආරක්ෂක මෘදුකාංග යාවත්කාලීනව තබා ගන්න
    අන්තර්ජාල ආරක්ෂණ මෘදුකාංග (ප්‍රති-වයිරස) විසින් ලබා දී ඇති ඉහළම මට්ටමේ ආරක්ෂාවෙන් ප්‍රතිලාභ ලබා ගැනීම සඳහා, නිරන්තරයෙන්ම ඔබ එය යාවත්කාලීනව තබා ගැනීමට වග බලා ගන්න. සෑම යාවත්කාලීනයකටම නවතම ආරක්ෂක පැච් ඇතුළත් වන අතර ransomware වැළැක්වීම උපරිම කරයි.
  1. ඔබගේ දත්ත උපස්ථ ( data backup) කර ගන්න
    ඔබගේ දත්ත සියල්ලක්ම external hard drive එකක පිටපත් කර තබා ගැනීමට වග බලා ගන්න, නමුත් ඔබ එම උපාංගය භාවිතා කරන විට හැර අනෙක් සියලුම අවස්ථාවල එය ඔබේ පරිගණකයෙන් ඉවත්කර තැබීමට වග බලා ගන්න. ඔබ කප්පම් මෘදුකාංග ප්‍රහාරයකට ගොදුරු වූ විට external hard drive එක සම්බන්ධ කර ඇත්නම්, එම උපාංගයේ ඇති දත්ත ද සංකේතනය වනු ඇත.

මූලාශ්‍ර: https://www.kaspersky.com/resource-center/threats/how-to-prevent-ransomware

  • විශේෂ අනතුරු ඇඟවීම
  • කොවිඩ්-19 (COVID-19) සයිබර් තර්ජනයන්ට එරෙහිව ආරක්ෂාව
  • මෙම ව්‍යසනකාරී අවස්ථාවේ ආරක්ෂිතව සිටින්නේ කෙසේද?
  • ඔබේ දරුවා සයිබර් අපරාධවලින් බේරා ගන්නේ කෙසේද?
  • Covid-19 සයිබර් තර්ජන
  • ඔබ කළ යුත්තේ කුමක්ද?
  • හිතවතීට වාර්තා කරන්නේ කෙසේද?
  • පොලීසියට කියන්න
  • ළමා දුරකථන සේවය
  • ඔබට ප්‍රයෝජනවත් දුරකථන අංක / ඉමේල් ලිපින / වෙබ් අඩවි
  • අන්තර්ජාල සොරකම් හඳුනාගනිමු… වැළකෙමු!
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 1
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 2
  • මුරපද 1 කොටස – ශක්තිමත් මුරපදයක් තෝරාගැනීම හා එය ආරක්ෂා කරගැනීම
  • සයිබර් අවකාශයේ ඔබේ ආරක්ෂාව
  • ද්වි-සාධක සත්‍යාපනය (Two-factor Authentication / 2FA) යනු කුමක්ද?
  • කුඩා ළමුන් සහ යෞවනයන් හට අන්තර්ජාල ආරක්ෂණ උපදෙස්
  • ස්පෑම් සහ ස්කෑම්
  • නිවසේ සිට ආරක්ෂිතව රාජකාරි කරමු
  • මුරපද 2 කොටස – අමාරු password ලේසියෙන් මතක තියා ගන්නේ කොහොමද?
  • 2020 සයිබර් ආරක්ෂණ තර්ජන – 01 – ඩීප්ෆේක්ස් (Deepfakes / ගැඹුරු ව්‍යාජත්වය)
  • 2020 සයිබර් ආරක්ෂණ තර්ජන – 02 – 5G
  • විශේෂ අනතුරු ඇඟවීම
  • දේශීය පුද්ගලික අංකයක් හරහා OTP (One Time Password / එක් වරක් පමණක් භාවිතා කළ හැකි මුරපදය) ලැබීම
  • ගූගල් මඟින් ගූගල් ක්‍රෝම් (Google Chrome) හි ඉහළ මට්ටමේ බරපතල අඩුපාඩු (High-Severity Flaws) වසා ගනී
  • සයිබර් ආරක්ෂක ඇඟවීම
  • පරිගණක වයිරස හඳුනාගනිමු
  • අන්තර්ජාලය හොඳයිද ? නරකයිද?
  • අන්තර්ජාලයේ අනතුරු
  • ඉ-තැපැල්(email) ගිණුමේ ආරක්‍ෂාව
  • ඔබේ ඉ-තැපැල (E-mail) සුරක්ෂිත කරගන්නේ කෙසේද?
  • ඉ-තැපෑලක් (e-mail) ලැබීමට හෝ එවීමට නොහැකි වන්නේ මන්ද?
  • ව්‍යාජ වෙබ් අඩවියක්ද සැබෑ වෙබ් අඩවියක්ද යන්න ඔබම තීරණය කරන්න!
  • විද්‍යූත් තැපෑලක් / ඉ-තැපෑලක් වංචාවක්දැයි (scam) සොයාගන්නේ කෙසේද?
  • වංචාවන් යනු කුමක්ද?
  • සමාජ ඉංජිනේරු විද්‍යාව (Social Engineering)
  • වීඩියෝවක් පිළිබඳව වාර්තා කිරීම
  • යූ-ටියුබ් හි සංක්ෂිප්ත පින්තූරයක් (thumbnail) වාර්තා කිරීම
  • අදහස් දැක්වීමක් වාර්තා කරන්න (Report a comment)
  • සජීවී චැට් පණිවුඩයක් වාර්තා කරන්න (Report a live chat message)
  • යූ-ටියුබ් නාලිකාව වාර්තා කරන්න (Report a channel)
  • වට්ස්ඇප් (WhatsApp) ගිණුමේ අංකය වෙනස් කරන්නේ කෙසේද?
  • වට්ස්ඇප් (WhatsApp) ගිණුම මකා දමන්නේ කෙසේද?
  • වට්ස්ඇප් (WhatsApp) හි සබඳතා අවහිර කරන්නේ කෙසේද?
  • වට්ස්ඇප් (WhatsApp) හි පෞද්ගලිකත්ව සැකසුම් (privacy settings) සකසා ගන්නේ කෙසේද?
  • වට්ස්ඇප් (WhatsApp) හි ආරක්ෂිත සැකසුම් සිදු (configure) කර ගන්නේ කෙසේද?
  • වට්ස්ඇප් ගිණුම අනවසරයෙන් උදුරාගෙන විකෘති කිරීම (WhatsApp Hacking)
  • වට්ස්ඇප් හි වාර්තා (රිපෝට්) කිරීම
  • වට්ස්ඇප් (WhatsApp) හි දෙපියවර සත්‍යාපන සැකසුම් සිදුකර ගන්නේ (configure two-step verification settings) කෙසේද?
  • වට්ස්ඇප් සමූහයේ සැකසුම්
  • ඔබ Viber භාවිතා කරන විට ඔබේ පෞද්ගලිකත්වය ආරක්ෂාකර ගන්නේ කෙසේද?
  • ඔබේ වයිබර් (Viber) කතාබස් (chat) අවශ්‍ය විටෙක නැවත ලබා ගැනීමට හැකි පරිදි සුරක්ෂිතව තබා ගන්නේ කෙසේද?
  • Viber ගිණුම අක්‍රිය කරන්නේ කෙසේද?
  • වයිබර් හි වාර්තා (රිපෝට්) කිරීම
  • වයිබර් සමූහය තුළ ඔබට අවශ්‍ය පරිපාලක පාලන සැකසුම් (Admin Controls) සාදාගන්නේ කෙසේද ?
  • ඉමෝ (Imo)
  • IMO චැට් එකක් වලක්වන්නේ කෙසේද?
  • IMO ගිණුමක් මකන්නේ කෙසේද?
  • ඉන්ස්ටග්‍රෑම් (Instagram) හි ඔබේ ව්‍යාජ ගිණුමක් (ඔබ ලෙස පෙනී සිටින / ඔබව අයුතු ලෙස භාවිතා කරන / fake account) වාර්තා කරන්නේ කෙසේද?
  • ඔබ ඉන්ස්ටග්‍රෑම් (Instagram) හි ඇති පළකිරීමක් (post) හෝ පැතිකඩක් (profile) අයුතු ලෙස (abuse) හෝ ස්පෑම් ලෙස භාවිතා කර ඇති අවස්ථාවක් වාර්තා කරන්නේ කෙසේද?
  • ඔබගේ ඉන්ස්ටග්‍රෑම් (Instagram) ගිණුම කවුරුන් හෝ අනවසරයෙන් උදුරාගෙන විකෘති කරනවායැයි ඔබ සිතනවාද?
  • ලින්ක්ඩ්ඉන් (LinkedIn) හි අනවසරයෙන් උදුරාගෙන විකෘති කරන ලද ගිණුමක් (hacked account) පිළිබඳව වාර්තා කරන්නේ කෙසේද?
  • වෙනත් සාමාජිකයෙකුගේ ලින්ක්ඩින් වෙබ් අඩවියේ ඇති නොගැලපෙන තොරතුරු වාර්තා කරන්නේ කෙසේද?
  • ලින්ක්ඩ්ඉන් (LinkedIn) හි ව්‍යාජ පැතිකඩ (fake profiles) වාර්තා කරන්නේ කෙසේද?
  • හානිකර ට්වීට් (abusive Tweet) එකක් පිළිබඳව වාර්තා කරන්නේ කෙසේද?
  • ඔබ ට්විටර් (Twitter) එකේ වෙනත් අයෙකු සේ පෙනී සිටින ව්‍යාජ (fake) ගිණුමක් වාර්තා කරන්නේ කෙසේද?
  • කවුරුහරි ඔබේ ට්විටර් (Twitter) ගිණුම අනවසරයෙන් උදුරා ගෙන විකෘති කරලද (hacked) ?
  • ටික්ටොක් (TikTok) යෙදවුමේ නුසුදුසු අන්තර්ගතයන් වාර්තා කරන්නේ කෙසේද?
  • යමෙකු විසින් ඔබේ ටික්ටොක් (TikTok) ගිණුම අනවසරයෙන් උදුරා ගෙන විකෘති කර (hacked) තිබේ නම්
  • ටික්ටොක් හි ව්‍යාජ / අන් අය සේ පෙනී සිටින ගිණුම් වාර්තා (රිපෝට්) කරන්නේ කෙසේද?
  • පෞද්ගලිකත්වය (Privacy) සහ ආරක්ෂාව (Safety)
  • වාර්තා කිරීම (Reporting)

  • ෆේස්බුක් සඳහා අවසර ලබා දෙන්නේ කුමන නම් වලට ද?
  • මම මොන නමද භාවිතා කරන්නේ
  • භාෂා-විශේෂිත නාමයක් එක් කිරීමට හෝ සංස්කරණය කරන්නේ කෙසේද?
  • පළමු නම සහ අන්තිම නම වෙනුවට එක නමක් තිබේ නම්?
  • ඔබගේ නම වෙනස් කිරීම හෝ අමතර නම් එකතු කිරීම

  • ෆේස්බුක් සඳහා අවසර ලබා දෙන්නේ කුමන නම් වලට ද?
  • මම මොන නමද භාවිතා කරන්නේ
  • භාෂා-විශේෂිත නාමයක් එක් කිරීමට හෝ සංස්කරණය කරන්නේ කෙසේද?
  • පළමු නම සහ අන්තිම නම වෙනුවට එක නමක් තිබේ නම්?
  • ඔබගේ නම වෙනස් කිරීම හෝ අමතර නම් එකතු කිරීම

  • ෆේස්බුක් සඳහා අවසර ලබා දෙන්නේ කුමන නම් වලට ද?
  • මම මොන නමද භාවිතා කරන්නේ
  • භාෂා-විශේෂිත නාමයක් එක් කිරීමට හෝ සංස්කරණය කරන්නේ කෙසේද?
  • පළමු නම සහ අන්තිම නම වෙනුවට එක නමක් තිබේ නම්?
  • ඔබගේ නම වෙනස් කිරීම හෝ අමතර නම් එකතු කිරීම

  • ෆේස්බුක් සඳහා අවසර ලබා දෙන්නේ කුමන නම් වලට ද?
  • මම මොන නමද භාවිතා කරන්නේ
  • භාෂා-විශේෂිත නාමයක් එක් කිරීමට හෝ සංස්කරණය කරන්නේ කෙසේද?
  • පළමු නම සහ අන්තිම නම වෙනුවට එක නමක් තිබේ නම්?
  • ඔබගේ නම වෙනස් කිරීම හෝ අමතර නම් එකතු කිරීම

  • අපයෝජනය පිළිබඳව වාර්තා කිරීම

  • අපි ගැන
  • හිතවතී
  • උපකාරක මධ්‍යස්ථානය
  • සයිබර් ආරක්‍ෂාව
  • අන්තර්ජාල සොරකම් හඳුනාගනිමු… වැළකෙමු!
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 1
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 2
  • දැක්ම
  • මෙහෙවර
  • අපට උදව් කරන්නන්

  • අපි ගැන
  • හිතවතී
  • උපකාරක මධ්‍යස්ථානය
  • සයිබර් ආරක්‍ෂාව
  • අන්තර්ජාල සොරකම් හඳුනාගනිමු… වැළකෙමු!
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 1
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 2
  • දැක්ම
  • මෙහෙවර
  • අපට උදව් කරන්නන්

  • අපි ගැන
  • හිතවතී
  • උපකාරක මධ්‍යස්ථානය
  • සයිබර් ආරක්‍ෂාව
  • අන්තර්ජාල සොරකම් හඳුනාගනිමු… වැළකෙමු!
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 1
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 2
  • දැක්ම
  • මෙහෙවර
  • අපට උදව් කරන්නන්

  • අපි ගැන
  • හිතවතී
  • උපකාරක මධ්‍යස්ථානය
  • සයිබර් ආරක්‍ෂාව
  • අන්තර්ජාල සොරකම් හඳුනාගනිමු… වැළකෙමු!
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 1
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 2
  • දැක්ම
  • මෙහෙවර
  • අපට උදව් කරන්නන්

  • අපි ගැන
  • හිතවතී
  • උපකාරක මධ්‍යස්ථානය
  • සයිබර් ආරක්‍ෂාව
  • අන්තර්ජාල සොරකම් හඳුනාගනිමු… වැළකෙමු!
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 1
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 2
  • දැක්ම
  • මෙහෙවර
  • අපට උදව් කරන්නන්

  • අපි ගැන
  • හිතවතී
  • උපකාරක මධ්‍යස්ථානය
  • සයිබර් ආරක්‍ෂාව
  • අන්තර්ජාල සොරකම් හඳුනාගනිමු… වැළකෙමු!
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 1
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 2
  • දැක්ම
  • මෙහෙවර
  • අපට උදව් කරන්නන්

  • අපි ගැන
  • හිතවතී
  • උපකාරක මධ්‍යස්ථානය
  • සයිබර් ආරක්‍ෂාව
  • අන්තර්ජාල සොරකම් හඳුනාගනිමු… වැළකෙමු!
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 1
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 2
  • දැක්ම
  • මෙහෙවර
  • අපට උදව් කරන්නන්

  • අපි ගැන
  • හිතවතී
  • උපකාරක මධ්‍යස්ථානය
  • සයිබර් ආරක්‍ෂාව
  • අන්තර්ජාල සොරකම් හඳුනාගනිමු… වැළකෙමු!
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 1
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 2
  • දැක්ම
  • මෙහෙවර
  • අපට උදව් කරන්නන්

  • අපි ගැන
  • හිතවතී
  • උපකාරක මධ්‍යස්ථානය
  • සයිබර් ආරක්‍ෂාව
  • අන්තර්ජාල සොරකම් හඳුනාගනිමු… වැළකෙමු!
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 1
  • සයිබර් ආරක්‍ෂක ඉඟි 2
  • දැක්ම
  • මෙහෙවර
  • අපට උදව් කරන්නන්

  • ඔබගේ ෆේස්බුක් ගිණුම සුරක්ෂිත කරගන්නේ කොහොමද?
  • ඔබේ පෞද්ගලිකත්වය (privacy)
  • සුරක්ෂිතව සිටින්න
  • ‌යම් ෆේස්බුක් පරිශීලකයෙකු මිතුරුකමින් ඉවත් කිරීම හෝ අවහිර කිරීම

  • මිතුරුකමින් ඉවත් කිරීම (unfriend)
  • අවහිර කිරීම

  • අවහිර කිරීම යනු කුමක්ද? ඔබ කිසියම් පුද්ගලයෙකු අවහිර කරන්නේ කෙසේද?
  • ඔබ විසින් යම් ෆේස්බුක් පරිශීලකයෙක් අවහිර කළ පසු, ඒ පුද්ගලයා ගැන කිසිවක් දකින්න පුළුවන්ද?
  • යමෙක් ඔබව අනුගමනය කිරීම (follow) වළක්වන්නේ කෙසේද?
  • වෙනත් ෆේස්බුක් පරිශීලකයෙකු ගෙන් එන ෆේස්බුක් පණිවිඩ ඔබ අවහිර කරන්නේ කෙසේද?
  • ෆේස්බුක් පරිශිලකයකු අවහිර කිරීම (unblocking) යනු කුමක්ද සහ කෙනෙකු අවහිර කරන්නේ කෙසේද?

  • විරාමයක් ගන්න

  • ෆේස්බුක් හි සිටින යම් පරිශීලකයෙකුගෙන් කෙටි කාලයකට ඈත්ව සිටින්නේ/ විරාමයක් ගන්නේ (take a break) කෙසේද?
  • ඔබේ පැරණි පළකිරීම්(past posts) දැකිය හැක්කේ කාටද?
  • ඔබගේ ආදර සබඳතාවය අවසන් විය. ඔබට කල හැක්කේ කුමක්ද?
  • ඔබගේ සමාජ සබඳතාවවෙනස් කරන විට එය දැකිය හැක්කේ කාටද?
  • කෙනෙකු ඔබව ඇමතීම නවත්වන්නේ කෙසේද?

  • අනවසරයෙන් උදුරා ගත් හා ව්‍යාජ ගිණුම්

  • අනවසරයෙන් උදුරා ගත් ගිණුම්

  • කවුරු හරි ඔබේ ගිණුම හැක් කර (hacked) හෝ ඔබේ අවසරයෙන් තොරව භාවිත කරනවාද?
  • ඔබේ මිතුරාගේ ගිණුම කවුරුහරි හැක් කර (hacked) හෝ අනවසරයෙන් භාවිත කරනවා කියා සිතෙනවාද?

  • වෙනත් අයෙකු සේ පෙනී සිටින ගිණුම්

  • වෙනත් අයෙකු සේ පෙනී සිටින (impersonation) ගිණුමක් ඔබ වාර්තා කරන්නේ කෙසේද?
  • ඔබ හෝ වෙනත් කෙනෙකු ලෙස පෙනී සිටින ගිණුමක් හෝ පිටුවක් වාර්තා කරන්නේ කෙසේද?
  • ඔබ ලෙස පෙනී සිටින කාලරේඛාවක් (timeline) පිළිබඳව තොරතුරු ඔබ ඉල්ලන්නේ කෙසේද?

  • ව්‍යාජ ගිණුම්

  • උරුමය පවසන වංචාවන් (Inheritance scams)
  • ආපසු ගෙවීම් කරන බව පවසන රැවටිලි (Rebate scams)
  • නයිජීරියානු වංචාවන් (Nigerian scams)
  • අනපේක්ෂිත ත්‍යාග සහ ලොතරැයි වංචාවන් (Unexpected prize and lottery scams)
  • සංචාරක ත්‍යාග වංචාවන් (Travel prize scams)
  • මිලදී ගැනීම් හෝ විකිණීම් තිරයේ සිදුවන වංචා (Classifieds scams)
  • වැඩිපුර ගෙවා ඇතැයි පවසන වංචා (Overpayment scams)
  • සෞඛ්‍ය හා වෛද්‍ය නිෂ්පාදන (Health & medical products)
  • වැරදි ලියකියවිලි (False billing)
  • මාර්ගගත සාප්පු සොරකම් (Online shopping scams)
  • මනෝවිද්‍යාත්මක සහ සාස්තරකරුවන්ගේ මායාකාරී රැවටිලි (Psychic & clairvoyant)
  • ජංගම වාරික සේවා (Mobile premium services)
  • ආයෝජන වංචාවන් (Investment scams)
  • ඔට්ටු ඇල්ලීම් සහ ක්‍රීඩා ආයෝජන වංචාවන්
  • රැකියා සහ රැකියා වංචාවන් (Jobs and employment scams)
  • පිරමිඩ යෝජනා ක්‍රම (Pyramid schemes)
  • අනන්‍යතා සොරකම (Identity theft)
  • ෆිෂිං / රවටා තොරතුරු ගැනීම (Phishing)
  • අනවසරයෙන් උදුරා ගෙන විකෘති කිරීම / හැකිං (Hacking)
  • දුරස්ථ ප්‍රවේශය හරහා රැවටීම් (Remote access scams)
  • මැල්වෙයා සහ රැන්සම්වෙයා (Malware & ransomware)
  • ජීවිත තර්ජන, අත්අඩංගුවට ගැනීම් හෝ වෙනත් තර්ජන (Threats to life, arrest or other)

හිතවතී

ලක් වසම් ලේඛකාධිකාරය විසින්
අරමුදල් සපයන ව්‍යාපෘතියකි.

ඉක්මන් සබැඳි

Sri Lanka CERT|CC
TechCERT
Internet Crime Complaint Centre
     
    Instagram 

අපට උදව් කරන්නන්


අප අමතන්න

දුරකථනය: 011-421-6062
ඉ-තැපෑල: help@hithawathi.lk
වට්ස්ඇප් සහ වයිබර්:
+94 77 771 1199

කාර්යාල වේලාවන්
සතියේ දිනවල පෙ.ව. 08.30 සිට ප.ව. 07.00 දක්වා
සෙනසුරාදා දිනවල පෙ.ව. 08.30 සිට ප.ව. 05.00 දක්වා
රජයේ නිවාඩු දිනයන් හි වසා ඇත.

(අප සේවාවේ ගුණාත්මකභාවය සහතික කිරීම සඳහා ඇමතුම් පටිගත විය හැක)

කතුහිමිකම © 2023 හිතවති. සියළු හිමිකම් ඇවිරිනි.

Terms and Conditions | Privacy Policy

හිතවතී සමඟ සම්බන්ධවන්න
අපව අමතන්න 011-421-6062